Jak efektownie zaaranżować przestrzeń wokół produktu, by podnieść jego rangę oraz zainteresować odbiorcę, a przy okazji oddać filozofię oraz strategię marki? Tym, w dużym uproszczeniu, zajmuje się Visual Merchandiser.
Visual Merchandising to stosunkowo nowa, ale zyskująca coraz większą popularność gałąź marketingu. Skąd jej fenomen? Jak podkreślają specjaliści, dzięki aranżacji przestrzeni można świetnie komunikować się z klientem oraz pozycjonować markę. Czasem zdarza się, że przekraczając próg jakiegoś sklepu mamy wrażenie, że tu nie pasujemy, bo towar jest, na przykład, zbyt luksusowy. To właśnie zasługa Visual Merchandisera, który poprzez wystrój i ekspozycję towarów wysyła czytelny sygnał – to miejsce dla wąskiej grupy odbiorców.
Rolą Visual Merchandisera jest więc odpowiedni dobór wystroju witryny czy nawet całego wnętrza sklepu. W zawodzie tym świetnie sprawdzają się osoby z wykształceniem plastycznym, które mają dużą wyobraźnię oraz doświadczenie w kreowaniu przestrzeni, nabyte na przykład podczas pracy w charakterze dekoratora wnętrz czy architekta. Dużą rolę odgrywa też znajomość psychologii konsumenta oraz zarządzania przestrzenią handlową. Visual Merchandiser to osoba świetnie zaznajomiona z najnowszymi trendami, śledząca nie tylko np. wybiegi projektantów mody, ale też obeznana z historią stylów.